Informace v článku jsou vhodné pro typy webů: článek je vhodný pro web typu e-shop článek je vhodný pro web typu vizitka článek je vhodný pro informační typ webu

Proč měřit web

Každá internetová stránka je sama o sobě investicí a u každé investice je třeba průběžně zvažovat, zda se vyplácí či ne.

Ať už se jedná o investici do úpravy stránek, spuštění reklamní kampaně, či o váš věnovaný čas, je rozhodně na místě si položit otázku, zda se mi vám investice do stránek vyplatí.

  • Víte, kolik uživatelů vaši internetovou prezentaci navštíví?
  • Víte, odkud na vaše stránky návštěvníci přicházejí?
  • Víte, zda se prostředky věnované do reklamní kampaně opravdu zúročily?
  • Víte, kolik peněz nebo času bylo investováno bez zřejmého přínosu?

K zodpovězení těchto klíčových otázek vám dopomůže webová analytika. Pod pojmem webová analytika si můžete představit sběr a vyhodnocování dat o chování návštěvníků na webu. Není to nic složitého. Stačí využívat vhodný analytický nástroj a osvojit si pár znalostí, jak se získanými daty dále pracovat.

Stránka Jak měřit web vám poskytne základní i odbornější informace. Ty pro vás budou jistě cenným vodítkem k poznání toho, jak funguje váš web, jak se chovají návštěvníci vašeho webu či jak návštěvníci na váš web přišli. Získané informace vás poté naučíme vyhodnocovat a ve finále také využít k získání profitu.

Po pročtení tohoto webu budete znát nejen odpovědi na všechny zde položené otázky, ale budete schopni zareagovat na vývoj návštěvnosti vašeho webu a vylepšovat výkon vašich kampaní. Zdarma se můžete dostat ke spoustě velice užitečných poznatků o návštěvnících a nejen o nich.

Jaké jsou hlavní přínosy měření webu

Stejně jako každá lidská činnost, i každý web by měl mít svůj cíl. Provozovatel nebo majitel internetové prezentace by se měl zajímat o to, zda jeho web plní svůj účel. Díky tomu pak dokáže vyhodnotit, zda se vyplatí do prezentace investovat více prostředků či nikoli. Jak se ale dovědět, že jsou dané cíle webu splněny?

Potřebné informace můžete nejlépe získat analýzou dat o chování návštěvníků vašeho webu.

Jedním z pokročilých analytických nástrojů, kterému se budeme na těchto stránkách blíže věnovat, je nástroj Google Analytics.

Ať už používáte k analýze jakýkoli systém pro měření návštěvnosti vašeho webu, je nejdůležitější si uvědomit, co od webu chceme, co očekáváme a jak toho můžeme dosáhnout. 

Stanovení základních cílů vašeho webu je prvním krokem k úspěšnému měření a vyhodnocování. Když nebudete vědět, podle čeho měřit úspěch vašeho webu, nikdy nedokážete určit, zda děláte dobrá rozhodnutí. Proto si nyní odpovězte na otázku: K čemu slouží webová prezentace a podle čeho se určí, že se plní stanovené cíle?

Doporučení: Firemní prezentace, která nefunguje jako přímý prodejní kanál, je především vizitkou podniku nebo společnosti. Proto bychom na stránkách doporučovali soustředit se především na to, jak mnoho stránka posloužila potenciálním klientům a zda na stránce našli tu informaci, pro kterou na stránku přišli. Kromě sledování zdrojů návštěvnosti bude jisté přínosné dovědět se, co na webu návštěvníci dělali.

Určení cíle stránek nemusí být vždy lehkou záležitostí, proto si ukážeme malý příklad.  

Příklad: Představte si, že máte stránku sloužící jako firemní vizitka, na které je přítomná i sekce pro nábor nových zaměstnanců. V takovém případě nejlépe uděláte, když jako první cíl zvolíte Odeslání kontaktního formuláře a druhým cílem bude Navštívení sekce Kariéra.

Není lehké určit přesně jeden cíl, ale to nevadí, cílů prezentace může být i více. Připravili jsme pro vás pár nápadů co měřit, ať už se jedná o firemní prezentaci nebo elektronický obchod.

Srovnání dvou reklamních kampaní

Majitelé prezentací, kteří si platí reklamní kampaně, potřebují především vědět: 

  • Kolik uživatelů z té či oné kampaně na stránku skutečně přišlo? 
  • Kolik uživatelů stránka nezaujala a ihned odešli? 
  • Kolik uživatelů naopak pokračovalo v prohlížení? 
  • Kolik z reklamních kampaní přivedených uživatelů se zaregistrovalo, navštívilo stránku s kontakty, nebo udělalo nějakou další akci?

Ať již je investice do vaší webové prezentace jakákoli, je dobré vědět, zda se vyplatila a jaké přínosy jste díky ní získali.

Doporučení: E-shopy mají paradoxně nejjednodušší situaci s vymýšlením cílů, ale zato nejtěžší situaci v jejich dosažení. E-shop především potřebuje prodávat svoje zboží. Proto i měření na e-shopu bude především o nákupu. Na stránkách e-shopu nás budou nejvíce zajímat například informace o tom, kolik návštěvníků si koupilo nějaké zboží a také například jaká byla průměrná hodnota objednávky.

V rámci e-shopu byste neměli zapomínat ani na další možné cíle (registrace, zapsání k odběru novinek, kontakt pomocí formuláře apod.)

Ukázka výstupu z elektronického obchodování v Google Analytics

I v případě, že vaše stránky nijak nepropagujete, vám webová analytika může přinést cenné informace o pohybu uživatelů na vašem webu. Na základě těchto informací můžete poté např. optimalizovat své stránky, zkoušet různé varianty textů atd.

Vždy stojí za to stránky měřit.


Zpětná vazba