Informace v článku jsou vhodné pro typy webů: článek je vhodný pro web typu e-shop článek je vhodný pro web typu vizitka článek je vhodný pro informační typ webu

Jak se nastavuje Google Analytics

S platným Google účtem se můžete přihlásit do služby Google Analytics jednoduše přes přihlašování na adrese http://www.go­ogle.com/analy­tics/. Pokud ještě nemáte založený účet Google, přečtěte si nejdříve článek Registrace u společnosti Google.

Pokud ještě nemáte přístup do žádných statistik, vytvoříte si nový účet pro váš web. Celý proces vám nezabere více než 3 minuty a pomocí následujících řádků to hravě zvládneme. Pokud však máte již přístup do účtu vytvořeného již dříve, přejděte rovnou na stránku Úvod do používání.

Registrace nového účtu – vyplnění základních informací

V první řadě musíte zadat správnou adresu webové prezentace, kterou chcete pomocí kódu měřit, například www.ukazkovy-web.cz. Nezapomeňte časové pásmo změnit na Česká republika, protože tím se vám změní časové pásmo na správný středoevropský čas. Pokud byste tak neučinili, měli byste statistiky časově posunuté. V dalším kroku vyplníte své jméno a příjmení a dále zadáte zemi. 

Následující krok obsahuje smluvní podmínky užívání Google Analytics. V každém případě vám doporučujeme jejich přečtení, ale nebojte se žádné skryté informace nebo nenápadné poznámky. Odsouhlasením podmínek se vůči Google k ničemu nezavazujete.

Dále je dobré vědět, že o měření vašich stránek pomocí Google Analytics musíte návštěvníky stránek informovat. Výňatek ze smluvních podmínek týkající se nutnosti informování uživatelů vašeho webu najdete v sekci Ochrana dat, kde uvádíme i ukázku textu, který si můete na stránky umístit.

Odsouhlasení smluvních podmínek Google Analytics

Na další stránce na vás čeká nepovinné vyplnění kontaktních údajů.

Nepovinné vyplnění kontaktních údajů

Vložení kódu do stránek

Google Analytics vám připraví základní měřící kód. V prvním bodě s názvem Co sledujete,  si vyberte možnost Jedna doména s několika subdoménami.

V druhém bodě již získáte měřící kód Google Analytics, který musíte nechat vložit na vaše stránky. Tím se zajistí správné měření.

Získání měřícího kódu Google Analytics

Základní kód Google Analytics vypadá následovně:

<script type="text/javascript">
  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-22991554-1']);
  _gaq.push(['_trackPageview']);
  (function() {
    var ga = document.createElement('script');
    ga.type = 'text/javascript';
    ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0];
    s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();
</script>

Tento kód zkopírujete a vložíte do všech stránek vašeho webu na konec hlavičky, respektive před tag </HEAD>. Pokud si s umístěním kódu nevíte rady nebo vám správu prezentace zařizuje programátor, stačí mu poslat odkaz na stránku nápovědy s umístěním měřícího kódu.  Až bude měřící kód do vaší stránky správně vložen, změní se automaticky symbol vykřičníku na zelenou fajfku, jak můžete vidět na příkladu níže.

Kontrola správného vložení měřícího kódu na vaše stránky

Od té chvíle sbírá Google Analytics data z vašeho webu a nejpozději do 24 hodin by se data měla objevit i ve vašem profilu.

Pozor na výběr časového pásma

Při zakládání účtu si dejte pozor na změnu časového pásma. Pásmo je třeba změnit 2×, jednou při zakládání účtu a podruhé v rámci daného profilu. Proč by vás ale mělo zajímat časové pásmo? V rámci Google Analytics si můžete zobrazit i návštěvnost po hodinách. 

Tato statistika by se vám mohla hodit například při tvorbě PPC kampaně a jejího cílení v rámci denních cyklů vašich potenciálních klientů. Pokud si necháte v nastavení profilu Pacifický čas, budete mít denní křivku posunutou o 7 hodin a výsledky budou velmi zavádějící. Z tohoto důvodu věnujte zvýšenou pozornost správnému nastavení časových pásem v obou případech.

Kdy a pro koho založit nový účet

Pro jiný web byste vždy měli založit speciální účet Google Analytics.

Pokud spravujete pouze jeden web, ať už e-shop nebo informační stránku s kontakty, stačí vám jeden měřící kód, jeden účet a vše udělat tak, jak jsme vám doposud popsali. Co však dělat ve chvíli, kdy má například vaše firma dva samostatné webu pro dva různé druhy podnikání? V takovém případě je nejlepším rozhodnutím založit účet nový. Ještě než nový účet založíme, podívejme se na otázky, které nás v založení účtu buď podpoří, nebo nás od založení odradí:

  • Budou o všech webových prezentacích rozhodovat stejní lidé?
  • Je někdy v budoucnu možná celková odluka vašich projektů?
  • Budou na všech projektech pracovat stejní vývojáři nebo pracovníci třetích stran?

Uživatelské přístupy

Přístup do vašeho účtu můžete přidělit komukoli, kdo má založený Google účet, pokud účet nemá, může si ho založit podle návodu v článku Registrace u společnosti Google. Vy nyní jen zvolíte jeho adresu a  přístupová práva.

V rámci Google Analytics jsou dva druhy přístupu k účtu.

A) Běžný uživatel

  • Prohlížení statistik.
  • Přístup k jakémukoliv přehledu.
  • Generování a ukládání přehledů.

B) Administrátorský (Stejná práva jako běžný uživatel a navíc)

  • Nastavování filtrů a cílů.
  • Přizvání nových uživatelů.
  • Upravování pravomocí uživatelů.

Tip: Pro případ, že máte více webů, založte si vždy pro každý web nový účet. Nebojte se, všechny účty budete mít hned na dosah. Oddělujte tedy pečlivě jednotlivé projekty do jednotlivých účtů.


Zpětná vazba